Saturday, August 18, 2012

Ikhlas dan Teguran


“ Kalau kita luahkan apa yang kita rasa, tentang salah faham,
atau rasa bersyukur dapat mngenali seseorang,
rasa keikhlasan itu dapat dirasai ..”

                Borak2 ngan Bel, tetiba terkelua perkataan nehh. Kalau ade rasa ta puas hati, rasa macam ada salah faham dgn member ke, dgn org yg rapat ngan kita ke siapa2 je lahh, cuba bagi tau. Andai org itu mampu menerima teguran tersebut, dia akan tetap menjadi peneman di sisi, saat susah atau senang.  Andai org itu tak mampu menerimanya, biarkan. Biarkan lahh dia pergi dan mencari kebenaran daripada teguran tersebut.



                Tak semestinya yg menegur itu sempurna kerana tiada apa yg diciptakan sempurna selain dari pencipta segala ciptaan. Apabila menegur, ada kalanya teguran itu untuk diri sendiri juga. Ada adabnya bila nak menegur.



                Tapi, masalah skg ni ialah takut. Takut apa? Bukan takut untuk menegur tetapi takut untuk kehilangan. Yelah, bila da tegur org tu, lepas tu dia da dapat terima, dia akan pergi macam tu je dan mungkin akan berfikiran yg kita mencari kesalahan dia. Sedihh an .?? Tapi mgpa perlu rasa takut kehilangan sedangkan bila hilang sesuatu, Allah akan menggantikan dgn lebih baik? Tapi tu ah cite dia, kita selalu fikir masa silam itu adalah lebih baik dari hari ini padahal realitinya, hari esok lebih baik. 



p/s: Don't be upset because you miss something from your past, there's a reason why it 
       didn't make it into your future.