Saturday, October 20, 2012

Memahami, mempercayai ...


Jangan sedih bila orang lain tidak memahami anda.
Tapi sedihlah kerana anda tidak mahu memahami orang lain.

Fikir semula, kenapa kita fikir ramai orang tak faham kita? Kenapa kita je yg selalu nak kena faham orang?  Tak adilkan kalau kita je yang selalu nak faham orang.  Hati sendiri terluka.  Tapi pernah ke kita fikir kenapa orang susah nak faham kita?  Jarangkan?  Kita akan fikir orang yg tak faham dgn kita sedangkan diri sendiri pun masih terkontang-kanting untuk memahami kehendak sendiri. 
Kadang2 kita rasa kita dah sangat mengenali orang tu, kononnya kita tahu sangat apa yg dia suka, apa yg dia tak suka, kononnya kita kenal luar dan dalam.  Kadang2 kita rasa takde yg lain lagi yg faham dia.  Kita tak tahu yg sebenarnya Allah SWT lagi faham dia.  Atau kita tahu, tapi buat2 tak tahu?  Mungkin?





Jangan sedih bila orang lain tidak mempercayai anda.
Tapi sedihlah kerana anda tidak percaya diri sendiri.

Allah, keluarga, dan kawan.  Kepercayaan bagi aku, perkara paling penting dalam setiap perkenalan, pertalian, dan perhubungan.  Yang mustahaknya, hubungan dengan Allah SWT, sebabnya hubungan dengan Allah SWT mempengaruhi hubungan dengan yg lain.  Orang boleh menyayangi tapi ta semua boleh mempercayai.  Kenapa susah sgt untuk percaya dekat orang lain terutamanya kawan?  Tak payah nak contoh jauh2, tgk diri sediri sudah.  Contoh, aku.  Aku susah nak percaya orang, mungkin bila timbul rasa nak percaya tu, ada lahh something yg membuatkan kepercayaan tu terhakis.  Kadang2 aku susah nak percaya kat org bukan sebab salah diorang, tapi aku sendiri susah nak percaya dgn diri sendiri.  Kalau jawpn dalam quiz, test, exam apa semua, tanyalah berapa bnyak kali aku tuka jwpn?  Dalam percakapan aku, tanya lahh apa pun, jawpn aku mesti diakhiri dgn perkataan “KOTT” .





p/s : Banyak kekurangan ..